Berehat Sebentar Bersama

Saturday, August 6, 2011

BuBur JaGunG CampuR

A'slmualaikum..

Salam Ramadan..X terasa hari nie sudah masuk hari ke 6 kita berpuasa kan..

Semenjak Ramadan nie, Bubur yg aku masak semua fresh..tapi still + puree yg telah dibuat la..cuma bahan2 70% segar dari ladang..he..he.

Sebab utama, aku fobia si Eiman ( My 2nd twin) kembung perut 2 hari b4 puasa gara2 aku letak puree papaya yg byk di bubur...

Akibatnya, aku berjaga 4 hari sbb dia x selesa..Now ok sudah la,,

So, hari2 aku masak bubur di slow Cooker kegemaranku nie..X perlu jaga api dan paling penting bubur yg sangat cumil terhasil..Lepas sahur masak, b4 ke sekolah dlm jam 6.30 pagi buburku sudah siap diblend(setting mod High)..kalo mlm b4 tido aku setkan mod auto..

Ops..membebel pulak.Resepi Ramadan utk kembar setakat ini ialah bubur jagung manis..Sedap betul rasanya  sbb aku campur dengan semua bahan2 yg ada di dapur..Ala2 masakan Bugis Boroboh..he..he..Hidup di Tawau, Wajib tahu masakan bugis ba..Nasib aku x pandai masak ayam Liku, kalo tidak, mesti ada bubur liku ku reka utk si kembar ku nie..he..he..


Nie bahan2 yg telah ku potong dan hiris..
Lobak, jagung manis , kentang ,  bilis bersih yg dibuang kekotoran dan sikit bawang merah dan putih..
(bwg merah 8 bulan ke atas)


Sumbat jak semua dlm slow cooker bersama beras dan air..
oleh kerana bekalan puree labu dan kurma byk di freezer, aku tambah la sekali..


Nie rupa bubur sudah masak semuanya..harumannya satu rumah jadi lapar..Sabar..


kita snap dekat cikit ba..


Blendkan..


Tara..Sedap tau nie bubur..Ni hari ke 6 sudah si kembar mkn menu yg sama..
Hari2 satu piring besar nie habis hingga menjilat jari..;)
Good Job My Twin!!!!



Ada lebih Irfan makan x habis aku letak tepi rumah..Na...Semua anak kucing berebut makan ba..Sedap mungkin kan..ha..ha..

Selamat mencuba to all supermomies ...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...