Berehat Sebentar Bersama

Thursday, October 20, 2011

Bubur Ayam Butter

Salam...

Terlalu lama meninggalkan post yg khas utk bby..

 Aku buat nie incase malas yg melanda..

Rasanya seperti nasi minyak tapi versi baby..Dan tentunya tekstur yg lebih lembut..Blh digunakan jika utk anak yg sudah blh makan nasi juga..cuma pengambilan air ketika memasak bergantung kepada mcmana hasil dimahukan..

( Nie entry khas untuk  pengguna tegar slow cooker mcm aku..)


Nie hasilnya...Ala2 nasi minyak..


Potong dadu semua bhn yg dimahu + dlm bubur..
Saya suka lobak,jagung manis,kentang...


Sup bunjut yg akan saya gunakan tiap hari,,,bukan semua nie ba..nie saja tunjuk stok bunjut di rumah..beli sebiji2 mahal..so aku belilah sepapan dgn harga RM5.50..



Sepatutnya saya guna butter..tp bekalan butter habis..paling best guna minyak sapi..Tapi bekalan habis juga ba..So aku antam jak la guna nie utk menumis..


Bahan2..halia ku ketuk sekali utk ambil bau dan hilangkan bau hangir ayam..biar saiz besar sikit utk senang mau buang bila mau mknkn baby nanti..Elak dari bby termakan..Bwg putih aku tumbuk,dan sediakan isi ayam yg telah dihiris berserta sup bunjut..


Cairkn butter dulu, then masukan halia, bwg  putih yg ditumbuk atau dihiris..dan sup bunjut..




Tamablah sayur2 yg mahu di tambah..X pula sampai masak..nie asal masuk rasa jak..
lepas tu, tambahkan beras yg telah kita toskan..


Gaul sebati seketika..Biar aura butter masuk dlm beras..he..he..


Masukkan dlm ceramic slow cooker, tambah air ikut suka..
maksud aku, jika mau jadikan bubur lembik, lebihkan air, 
jika mahu jadikan nasi, air cukup-cukup la mcm kita masak nasi biasa..


Masukkan dlm slow cooker, pilih mode ikut keselesaan anda
(Nota: jika masak nasi atau bubur jenis ini, kurangkan sikit sahaja sukatan air dr kebiasaan anda, sbb ia menghasilkan bubur yg lembut sikit kerana ada unsur 'minyak' di dalam resepi ini..


Tara...
Selalunya hiaskan dengan bwg goreng ( homemade) dan daun sup..
Sekali lagi, saya kehabisan stok bwg goreng..so saya taburkan bersama daun sup dan Parmesan Chez..
Ems..makin bam-bam la si kembar ku ni...:)

Selamat mencuba..

2 comments:

  1. Bestnyee..
    sy tak terpk utk masak2 dulu..then, campur dlm rice cooker tu..
    atoish..sungguh pandai!!
    sharee la lagi ya..TQ awak!!

    ReplyDelete
  2. Sarah..akan ku kongsikan semua menu paling senag dan sedap..tqvm sudi mencuba..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...