Berehat Sebentar Bersama

Saturday, August 27, 2011

Ayam Masak Liku



Salam Ramadan ke 27...
Hai...tidak lama lagi kita menyambut Raya...
Nie pertama rayaku bukan di Tawau..
So, utk raya nie, aku minta kakak tukang masak di kantin sekolah ajar aku masak liku sbb d KK x urg akan hidangkan ayam liku nie..

Buras dan Tumbuk sudah ku mintak mama my BFF utk buatkan dan dia akan kirim d bas time malam raya..
Jadi, biarpun aku d KK, mknan URG TAWAU tetap akan dihidangkn raya ini...;)



Mula, bersihkan lengkuas dan hiris2 dan cuci lagi b4 diblender..


Nie bwg merah, putih dan halia dihiris dan diblender..letak sikit jak air utk senang diblender..


Ini pula serai dihiris2 dan diblender juga mcm bwg tue..


Ambil sikit minyak dan tumis bhn2 bwg dan serai..bila sudah masak nie bawang dan serai(hingga air kering dan naik bau) matikan api..


 Nie cara kita kumpul lengkuas yg dihaluskan guna blender..
Mula, masukkan sikit2 lengkuas, + air byk sikit utk elak blender kong...
Tapis air dan gumpul lengkuas yg diblender..x lampau kasar dan jgn pula lampau halus lengkuas tue ya..






Lengkuas yg diblender tadi akan dibilas 3x utk memastika ia betul2 bersih dari elemen tanah..he..he..
Tambah air dan kepul2kan utk hilangkan air tadi..itu cara membilasnya..



                    



Nie lengkuas yg telah bersih dan di + sebuk kunyit, garam dan lada sula



Digaul sama rata dan dimasukkan dikuali tanpa ada minyak..dan panaskannya..




 Gaul dan masak hingga lengkuas kering sikit dan masukkan lagi santan pekat..

Saya masa nie beli santan pekat 2kg sbb lampau rajin...he..he..



Gaulkan lagi...


  Tambahkan bumbu bwg dan serai yg kita tumiskan tadi ke dlm lengkuas yg telah diisi santan pekat..
Time ni blh la kita letak beberapa batang serai yg ditumbuk sikit dibwhnya tue..

  Nie ayam yg telah dibersihkan, digaul dengan sedikit asam jawa, garam dan kunyit utk hilangkan bau hangir ayam..Lepas gaul sama rata, biji-biji asam sila buang ya..utl elak mknan kita rasa masam..


Masukkan ayam tadi ke dlm air lengkuas ..ketika ini jika rasa tidak seimbang, blhla letak gula,garam atau perasa..


Gaulkan semua hingga rata..Oleh kerana aku menggunakan ayam bandar, jgn llampau digaul utk elak ayam hancur..Tunggu hingga lengkuasnya kering...bila sudah kering maka ayam masak lengkuas@ liku telah dihasilkan...



Nie adalah stok yang aku akan bekukan dan bw naik kapal balik kk besuk...

Akhirnya aku dapat jua memasak ayam liku kegemaran ku nie..

Disini aku kongsikan kepada sesiapa yg belum pernah masak ayam liku nie..Sbb puas aku google utk cari resepi nie secara terpirinci tp x jumpa..Now aku kongsi bersama teman2 yg ingin menikmati kesedapan resepi dari Tawau nie..

Selamat mencuba..


3 comments:

  1. Slm, sdp kan aym likku ni..
    Di sandakan pun mmg laku lauk ni bila raya...family saya suka,tp saya ndk reti masak ayam ni,d google pn mcm2 variasi masak so saya keliru..boleh bg secara detail x untuk bahan2 ni.. Tq..

    ReplyDelete
  2. Entah macamana saya boleh tergoogle ke bloq ini dan telah mencuba resepinya...Memang enak dimakan bersama lemang atau ketupat... Makan dgn nasi putih pun amat menyelerakan. TQ Sis.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...