Berehat Sebentar Bersama

Monday, August 22, 2011

Begedil 'konbif'

Salam Ramadan ke 21...

wah, x terasa kita tinggal berapa hari lagi berada d bulan penuh mulia nie..

Oleh kerana tinggal berapa hari lagi aku di Tawau nie, semua stok bahan2 mentah aku berabis  mau habiskan b4 balik kg...

Salah satunya adalah kentang sekg..konbif setin..yg akan ku kerjakan hari ini..

Aku ambil idea nie dari blog Farah Rahim @ http://Yokmakan.blogspot.com..

Dalam resepi nie, aku ubah dari isi udang kepada konbif @ daging dlm tin...

Sekali lagi terima kasih byk ya Farah...;)


Sediakan bwg merah, putih, kunyit hidup@serbuk ketumbar dan jintan..


Kentang yg digoreng..potong Wages ya..


 Tumbuk semua bahan yg disediakan tadi..bersama sidikit garam dan pak aji jika mau..



Tumbuk lagi kentang yg digoreng tadi panas2 utk memudahkan proses menumbuk tue..he..he..
x perlu hancur betul pun ok ba..



Sumbat jak semua kentang dan bhn2 rempah yg ditumbuk, umban jak la tepung gandum 2 sudu,daun sup dan isi konbif dan gaulkan sama rata..(dlm resepi sepatutnya 2 sudu tepung jagung dan tepung gandum..tp dirumah x bekalan tepung jagung..aku antam jak la labu..)



Bulat2kan..Byk juga dapat nie..blh makan 2 hari..

Time mau goreng tue. bancuh telur bersama serbuk lada putih..,celupkan begedil tadi dan goreng mcm biasa..




Sedap betul begedil nie..Habis satu piring dimakan oleh org rumah nie..Syukur..

yang aku bacat, oleh kerana aku buat begedil nie, terpaksa pula aku buat mee hoon sup sbb lakiku ckp.."Dayang bestnya makan nie begedil campur di sup kan.."

Malas betul aku ayat tue ba..Mau x mau, terpaksa jua la buat sup ayam..takut pulak dia kempunan kan..

ha..ha...Apa2 pun, try la buat begedil nie..Sedap dan sangat berbaloi2...






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...