Berehat Sebentar Bersama

Wednesday, May 18, 2011

Bubur campur Segera...


Kadang2 kita x perlu bersusah utk sediakan sesuatu mknan yg sedap utk bby kita..

kenapa????

jawapannya, mknan yg kita masak utk diri kita blh di + dlm bubur kosong yg kita ada..

Sebagai contoh, fmly aku nie mmg hampir tiap hari ada masak 'bening'..so, aku ambil la yg kita masak tu dan blend sekali dgn bubur bby..

so utk momies yg ada bby ada mslh po-poo keras blh la masukkan puree kurma agar mslh poo-po akan ok..

BUBUR NASI +PUREE KURMA + PUREE CARROT + UBI + LABU MASAK BENING BERPASAKKAN  IKAN BILIS..



Nie hasil aku campur semua bahan tadi...

mula2, aku panaskan puree bubur kosong + puree kurma + puree carrot + ubi manis a.k.a keledek rebus sikit...

Masa tengahari mmg rebuskan En. H sayur labu masak bening bersapakkan bilis..So, aku ambillah sikit dan blend masuk dlm bubur yg aku panaskan tadi..

Apa tu sayur masak bening? urg Brunei cakap masak rebus kosong, urg tawau ckp mask bening..apa2 pun benda yg sama..

Sesiapa yg x biasa masak berebus nie, mmg heran kan..

caranya mudah, sediakan air kosong, masukkan sapak..( apa2 jak la..isi ikan pun blh, aku guna bilis jak sbb bby aku elergic udang ..)bawang dihiris, perasa dan garam. (utk bby 1 thn NO GARAM & PERASA).pakai ikan bilis dikisar halus pun ok jua utk bby 1 tahun ke bawah.....bila air mendidih, masukkan la labu yg suda di potong..sekejap saja ya, sbb labu mudah empuk..

So resepi sayur bening masa Lunch kita blh tambah dlm bubur bby kita..


(P/S utk momies yg mau bg resepi nie utk bby kurang 1 tahun, masa masak sayur bening,bila sudah masak sayur kita asingkan utk si bby barulah kita letak garam dan perasa utk hidangan mkn mlm atau lunch..2 in 1..he..he..ada jak idea utk cepatkan masakn laki dan anak kan..)


Da...nie dia bubur yg aku campur2 tadi tue..sedap tau..

Sebelahnya tu sup telur sbb si Kembar Eiman x mau makan kalo tidak ada kuah sup..

Adeh2...tu la aku mesti buat sup hari2..


BUBUR NASI + PUREE KURMA + PUREE CARROT + UBI MANIS (LEBIH SARAPAN PAGI LAKIKU) + SAYUR DAUN MASAK BENING BERSAPAKKAN BILIS..


Ubi manis yg direbus utk breakfast lakiku..(laki ku dlm pantang x blh makan berminyak)..So ada lebih, kita tambah jak dlm bubur bby..Sedap ba..


potong dadu



Nie sayur bening yg sengaja di masak extra utk tambah bubur si kembar..

Hari2 mesti masak bening sbb doktor x benarkan sudah lakiku makan berminyak..ha..ha..


Panaskan sekali jak..Nampak isi ayam yg aku carik2 tu?he..he..itu sebenarnya isi ayam KFC yg aku belikan 

anakku si Ipan..Ada lebih sebiji, kita tambah jak la..Meriah kan...Tambah sikit ja la air sbb ada jua kuah dr sayur masak bening tue..


Blend kan...



Masukkan la ubi yg kita blender dlm bubur nasi yg kita tambah puree kurma dan puree carrots..

Kenapa mesti kurma?

Sbb aku mengelakkan si kembar dr poo- poo yg keras..

Selamat mencuba..

(p/s..time aku rasa resepi yg ke 2 nie, rasanya mcm makan kfc juga ba..sedap..sama mcm kita letak gravy kentang lecek kfc tue..tp ini lebih berkhasiatkan..rasa original resepi ba..ho..ho..)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...