Berehat Sebentar Bersama

Saturday, November 12, 2011

Sup Daging & Ayam Berat..



Salam...

Kali ni aku try masak guna resepi cikgu sekolahku (Kak Arme ..tqvm)

Tiap kali aku mamam sup yg dia buat kenapa beza dgn yg aku masak a???

Rahsiahnya ialah...


Masakkan ayam dan daging dengan air kosong jak dulu hingga masak isinya..
Di atas tu aku masak daging menggunakan presure cooker..
Dibawah ni aku didihkan isi ayam bersama air hingga isinya empuk..


ayam yg baru dimasukkan bersama air..


Semua bahan hendakla dibersihkan, ditos dan digoreng sementara menunggu ayam/daging masak..
*bawang merah
*bawang putih
*kentang
*buah pala,ketumbar,jintan putih,biji lada putih,bunga lawang,kayu manis,pelaga..
#halia...


Semua bahan tadi ditumbuk dan dimasukkan kedalam sup yg telah masak dan jangan lupa letak garam dan perasa..(utk org dewasa)
Jika sediakn utk bby asingkan dahulu kuah sup baru kita letak segala garam dan kazen-kazennya..:)


Sup yg belum aku hias dgn bwg goreng, daun sup dan limau kasturi...
Rasanya lebih enak sbb bumbunya ditumbuk halus berserta kuah lebih pekat..


Ni hidangan utk Irfan tengahhari tadi..
(Tapi bapa Ipan yg overdos mamam..)
Nasi aku guna Sup  kuah ayam tadi  utk buat nasi ayam simple..
(just guna butter dan tumis bwg dan bahan rempah, masuk beras serta kuah sup)
Ayam yg aku rebus, aku ambil dan salut dgn sos tiram dan goreng sekejap jak..Asal nampak kekuningan cukuplah..
Ekceli mau mamam dgn salad tapi habis stok ba..
Timun jak ada..so antam jak la labu..




Ipan mamam byk tau..habis nasi dan kuah..ayam jak tinggal sikit sbb Ipan lebih suka ikan dr ayam Ekceli..

Selamat mencuba..:)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...