Berehat Sebentar Bersama

Friday, October 21, 2011

Sup Telur

Salam...

Nie  en3 paling senang mau buat...
Satu lagi en3 time2 gawat..
Gawat keadaan(kehabisan stok ikan/ayam/daging)
Gawat dihujung bulan ka..ha..ha...

Telur???

..pelbagai resepi telur kita blh buat utk bby 8 bln ke atas yg kita beri b4 suntikkan MMR diambil untuk melihat tahap alergic si cumil..

Saya x la buat en3 kenapa perlu test telur b4 ambil suntikan MMR..
Sbb?
Blh baca di blog Farah Rahim tu en3 khas..

Nie masak sup telur sbb bahan x ada dirumah time balik dari kk hari tu,,Yang ada di peti ais cuma telur..So mkn utk siang  si kembar hanyalah  sup telur bersama bubur kosong..Tapi..habis sepiring besar..he..he..


 mula2 aku tumis jak bwg putih..


Masukkan kentang (ptg lebar2..)
Carrots potong panjang2...
(nota: aku potong mcm nie sbb c kembar jenis yg bermain sambil mkn.So sayur2 ni akan jd bhn mainan yg di makan..mcm teething vege la )..Sambil2 apply BLW..


 Bila sudah gaul sebati, masukkan air utk dijadikan kuah sup..
Biar air mengelegak dan tunggu hingga carrots dan kentang masak..


Then masukkan telur..kacau lepas masuk ya..
(utk bby bwh 1 thn, blh + serbuk bilis utk mau lebih merasa kuahnya itu..)
Oleh kerana kembar sudah 1 tahun 6 bulan, aku + sikit garam..dan gula pengganti pak aji..tp x pulak byk..asal2 blh rasa la..sbb sup manis x sedap ba kan..)


B4 angkat, aku akan masukkan tomato yg dipotong wedges..
Nie pun salah satu 'mainan' kegemaran si kembar time mamam..


Tara..
Blh dihidang dgn nasi panas/bubur kosong yg panas..

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...