Berehat Sebentar Bersama

Sunday, September 18, 2011

Kelupis

Salam...

Sempena tahun nie aku beraya di kk, kwn2 di sekolah rindu mau makan kelupis yg mamaku buat tiap2 tahun...(Sbb di sekolah aku, aku seorg jak org Brunei..;)  )

Mau tidak mau, mamaku buatkn la permintaan kwn2ku yg kepingin mau makan kelupis..

Disini aku sempat ambil cara2 buat kelupis utk nota dimasa hadapan..he..he..


Nie tin susu pekat yg di recycle utk buat sukatan pulut dan santan..
masa nie mama ku buat 8 tin beras pulut dan 13 tin santan utk kelupis betul2 lemak berkrim..


Pulut yg sudah bersih dan di toskan..


Santan pekat..



Daun di import khas dari Papar..




Santan dimasak bersama sedikit gula dan garam..letak daun pandan juga ya..


Digaul2 supaya x hangus..


Bila santan sudah mendidih, masukkan pulut..


Gaul2..sampai la air kering sikit..mcm separuh masak la...


Start masukan pulut yg sudah separuh masak itu kedlm daun nyirik dan lipat mcm lipat hadiah yg simple..


Kemaskn di kedua2 belah..ada org guna lidi utk kelupis kemas di ikat..tapi kami malas...kami lipas jak kebelakang dan sedia utk di kukus..


Separuh aku masak utk hari tue..Separuh lagi aku frozenkan..utk makan time petang2..
Sedap di makan biar pun x lauk..asal ada kopi panas sudap lebih dari cukup.. ;)


Kukus bersama daun pandan..Ada 1jam jua la..


Tara...Siap utk dimamam bersama lauk2 apa2 pun..time nie aku masak ayam kari..so kami mkn la bersama ayam masak kari...Selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...