Berehat Sebentar Bersama

Saturday, September 24, 2011

Ayam Pangang BerSantan

Salam...
Hari nie angin rajin ku datang buat ayam pangang bersantan utk anakku Ipan makan..Sekaligus memenuhi permintaan lokung yg mau makan juga..

Resepi nie ala2 ayam percik, cuma aku tambah kunyit segar sbb bekalan yg byk di dapur ku..
Tima kasih bebyk kepada KAK SANISAH OMAR..empunya resepi yg sedap ini..


Mula 2, aku tumbuk bwg putih, merah, halia, serai, ketumbar , jintan manis dan putih..
Dlm resepi asal, x kunyit, tapi aku sengaja tambah sbb bekalan kunyit hidup yg byk dirumah..

Sumbat jak semua bahan bersama ayam yg aku kelar2 agar cepat masak dan masuk rasa rempah2..


Masukan santan, garam, gula dan perasa..(Santan blh diganti dgn susu cair jika mahu)
Ops..tambah kerisik juga ya..
Masa nie aku x stok kerisik..kira menu x cukup bahan la nie..

Perap dan bakar di oven hingga masak
(Aku x perap sbb mau cepat..kalo perap mesti lagi sedap nie kan..)


Nie lebih kuah santan yg aku panaskn utk dijadikan kuah (gravy) bila ayam sudah dipanggang..


Nie rupa ayam sudah aku grill di oven..


Utk mendapatkn rasa ayam yg lebih wangi dan gelap sikit, aku panggang jak di atas pemanggang special ku nie..(kalo rajin blh la panggang di atas arang mcm biasa..)


Tara...
Siap utk dimakan..time mau hidang, blhla letak kuah ( Gravy) atas ayam panggang tuee..


Alhamdulilah...

Ipan mkn dgn byk sekali..




Sangat sesuai ditry utk bangkit selera ank2 yg sukar utk makan mcm Ipan nie..

Selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...