Berehat Sebentar Bersama

Friday, September 21, 2012

Kek Durian Segera


Salam Jumaat..Salam Barakha..Kali ni saya ingin berkongsi buat kek durian segera..Ni ambil resepi dari cikgu Hamidah Hamzah @ cek Dang..Makasih atas resepi yang best ini..Oleh kerana tajuknya ialah 'SEGERA' , maka sponge kek saya beli saja di bakery.
( masih sakit lutut dan pinggang ni tapi masi ada nafsu makan kek durian okey..)
Jadi saya cuma perlu buat topping duriannya.. @_@



Mula-mula ambil isi durian dan tuang 1/2 tin susu sejat..
Tanak secara api perlahan diatas kuali sehingga ia agak pekat..
Jika anda ingin manis, bolehlah tambah sikit gula custor, namun saya tidak letak sebab isi durian ini sudah cukup manis..


Bila sudah agak pekat, blend hingga halus..Nasib ada handblander si kembar, senang kerja saya dimana saya blend terus saja dalam kuali!!!
( ketika ini, boleh letak sedikit demi sedikit lagi sisa susu sejat tadi)
Ho..Ho... Memang mamak pemalas tahap dewa ni..


Tanakkkan kembali di atas api perlahan lagi..Tunggu hingga susu sejat tadi masak dan agak likat sedikit ..

Jadilah ia puree Durian untuk kek durian..


Ini rupa fresh cream yang telah saya putar dan saya mix dengan puree Durian tadi yang dikaupkan secara rata..
* petua fresh cream ini, jika 1mangkuk fresh cream putar, 1/2 mangkuk puree Durian tadi..Ini untuk mendapatkan rasa durian dan rasa freshcream yang seimbang dan mantop*

# Jika ada lebih puree Durian itu, anda bolehlah bekukan didalam frezer untuk kegunaan akan datang#


Rupa sponge kek yang dibelah tiga bahagian..


Setiap bahagian disapu dengan fresh cream + puree Durian tadi..


Tara...


Selamat Mencuba!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...