Berehat Sebentar Bersama

Saturday, June 4, 2011

kek kukus coklat merekah..

Nie buat time tgk aisbuk (peti ais) kosong..tiada jajan mau di makan time bosan2..Actly mau buat kek coklat ada topping atasnya..jd ambil la resepi paling senang dari blog geng kembar..Mama Warda Sain..

Tapi time mau buat x pula baking powder dan tepung gandum, yg ada tepung naik sendiri Blue Key jak..Antam jak labu..Yg penting ada mau dimamam oleh anak2ku..



Kek coklat warda
Bahan A
2 biji telor gred A
1 cawan serbuk koko
1 cwn gula
1 cawan susu pekat
1 cawan minyak masak
2 cwn tepung gandum**( saya pakai tepung blue key, so x perlu baking dan soda)
1 sudu kecil soda bikarbonat**( jika pakai tepung gandum)
1 sudu kecil baking powder ** (jika pakai tepung gandum)
bahan B
1 cwn air panas
cara2:-

  • pecahkn telor kacau ngan senduk biar sebati..(tk perlu pukul)masukkn serbuk koko,gula,susu pekat,kacau sebati...kemudian masukkn minyak masak gaul biar sebati...
  • kemudian ayak tepung+soda+baking powder ( if guna tepung blue key so baking dan soda abaikan) n masukkan dlm adunan td...gaul sebati
  •  last sekali masukkn air panas...kacau smpai betul2 sebati..
  • kemudian kukus selama 15 minit..
  • dah masak sejukkn baru wt topping dia...

*** cubala la mmg senang n jimat kos....





3/4 aku kukus di gas..ada lebih aku kukus jak di stimer..supaya cepat siap..



Sepatutnya masak 40 minit...aku masak 10 minit pun mcm x sampai ba..nie la akibat buat kek tidak ikut resepi..(aku ganti tepung gandum dgn tepung naik sendiri)

Rasanya...memang sedap betul..Yg cumil2 sudah poskan ke batu 10 tempat nenek Ipan..

Aku tidak buat topping..belum siap topping, 1/2 sudah habis dimakan Ipan..he..he..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...