Berehat Sebentar Bersama

Tuesday, September 22, 2015

Petua Anak Bebas Dari Eczema

Salam manis..salam selasa yang dingin..he...he...Mempunyai anak kembar yang eczema sejak kecik membuatkan mama sangat fobia..fobia untuk beranak lagi..ha...ha...Namun perancangan Allah adalah sebaiknya..Bila disahkan mama preggy kembar lagi, mama dah terbayang semua kemungkinan yang berlaku bila babies dah keluar..Pertama eczema pada bulan ke 3 (masa ni terbayangkan zaman mama terpaksa berdiri menidurkan eiman dan manja disebabkan kulit mereka teruk ) dan asma pada bulan ke 7 dan ke atas ( terbayang2 lagi aku berlari ke athsma bay subuh2 )Belum kes broncihitis tiap2 bulan..memang mama terlalu fobia..Dari itu, guna ilmu yang sangat sedikit yang mama baca dari grup ezema di FB..Sepanjang mama prengnant hari tu memang mama amalkan makan seperti berikut bagi meminimumkan kejadian eczema dan asma pada bakal twinnies mama akan datang :




Atas ni ialah palestine organic olive oil. Mama hari2 telan minyak ni 1 sudu makan. Mama beli di fb dengan Munirah . Masa beli tu mama baru preggy 2 bulan.Hari-hari mama pening..berdebar semacam..Sekali mama cek, rupanya hb masa tu sangat rendah..7.6..Mak oiiii...terus order dari munirah dan dia bagi tips yang lain..Lepas mama consume 1 bulan hb mama naik ke bacaan 10.8...ok lah dari sebelum ni kan..before cser, bacaan hb mama maintain 12.8...cemerlang sangat..masa ni mmg jaga betul hb memandangkan mama akan dicser lagi..



Selain tu sepanjang mengandung 9 bulan ni juga, mama mesti amal minum 1 sudu vco ni.Ini amalan mama dari mengandung anak pertama.Kebaikan minum vco ni, 
1. Upkan sistem immune badan
2. melawaskan poopoo...haaahaaa..ni paling perlu disebabkan ketika mengandung mama diwajibkan makan iberet..efek iberet salah satunya ialah poopoo keras .Dengan amalan mkn 1 sudu vco ni, kita akan melancarkan proses ditandas diwaktu pagi..
3. Memudahkn melahirkan ank. Petua dia , masa mau minum tu, selawat 3 kali dan niat dalam hati " ya Allah, bagaimana licinnya minyak yg aku telan ni, begitulah licin anak aku keluar nanti"
haaa...ha....ni petua nenek Ipan bagi mama..tapi memang cepat saja beranak time Ipan . Pecah air ketuban dan 15 minit kemudian bukan dah 10 cm...alhamdulilah..


Delima...salah satu amalan mama sepanjang mengandungkan kembar bungsu ni, mama amalkan makan buah delima.Dengan kandungan asid folic yang tinggi pada buah atau jus delima, ia sangat baik untuk ibu yang hamil.



Bila selesai melahirkan anak, mama sambung makan poevoo tadi bersama vco. selain itu, mama memang langsung tidak memakaikan sebarang produk untuk mandian babies mama,,sepenuhnya dari rambut hingga lah mandi mama hanya menitiskan peovoo pada mandian babies twin kali ni..Losyen segala pun mama buang dari list.Lsyen mama juga dari poevoo ni..Hasilnya?????

1. Hampir tiada masalah kulit
2. Babies kali ni langsung tidak pernah kembung perut sbb mama jadikan amalan peovoo sebagai urutan selepas mandian dan letakkn di ubun2 beberapa titis peovoo untuk menghalau anasir2 halus yang kita tidak nampak.Alhamdulilah..kali ni, twin mama tidak perlu cari dukun segala sbb colic.haaahaaa

Hanya selepas 8 bulan barulah mama start mengguna sabun yang bebas dari bahan kimia..Moogoo..Sehingga kini mama masih bertahan menggunakan produk moogoo yang mama sangat percayai sejak zaman kembar lama lagi..Memang ia kategori mahal bagi mama, namun mama biasanya beli bila moogoo buat promosi di grup eczema.Alhamdulilah, kembar baru kali ni kulit sangat kurang bermasalah berbanding kembar eiman Manja.







Minggu pertama kembar bungsu mama dilahirkan..Alhamdulilah..


3 comments:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...